Få svar på spørgsmål om erhvervsejendomme og foreløbige vurderinger
Hvilke ejendomme kategoriseres som erhvervsejendomme? Hvilken betydning har den foreløbige vurdering for ejendomsskatterne? Få svar på det og meget mere her.
Opkrævning af ejendomsskatter
Hvornår sender vi ejendomsskattebilletten for 2025?
Opkrævningen (ejendomsskattebilletten) af grundskyld og dækningsafgift sendes med digital post - medmindre du er fritaget for digital post.
Opkrævningen sendes ud midt februar 2025. Betalingsfristerne for 2025 er
- 1. maj 2025 (1. rate)
- 1. oktober 2025 (2. rate)
Begge rater fremgår af opkrævningen - dvs. at du ikke modtager en særskilt opkrævning for 2. rate.
Vær opmærksom på, at du tidligst må betale 5 hverdage før betalingsfristen.
Betalingsmetoder: Hvordan betaler du dine ejendomsskatter?
Du kan betale på følgende måder:
- Betal ved at logge ind på Skattekontoen, hvis ejendommens ejerforhold er registreret med et cvr-nr. eller både et cvr-nr. og cpr-nr. Du kan tidligst betale til Skattekontoen 5 hverdage før betalingsfristen.
Læs mere om betaling til Skattekontoen (skat.dk)
Hvis ejendommen ejes af privatpersoner, kan du ikke logge ind på Skattekontoen, men du kan ringe til 72 22 28 00 for at få et overblik over dine indbetalinger. - Betal via indbetalingslinjen på opkrævningen. Vi må tidligst modtage din betaling 5 hverdage før fristen, så betal tidligst der, eller husk at sætte datoen i netbank til tidligst 5 hverdage før.
- Tilmeld betalingen til Betalingsservice. Så bliver dine fremtidige rater automatisk betalt til tiden. Tilmeld betalingen i god tid og senest 8 hverdage inden fristen.
Tilmeld betalingen til Betalingsservice (skat.dk)
Hvordan tilmelder du din betaling til Betalingsservice?
Du kan med fordel tilmelde din betaling af ejendomsskatter til Betalingsservice. Så bliver dine fremtidige rater automatisk betalt til tiden. Tilmeld betalingen i god tid og senest 8 hverdage inden fristen.
Er din ejendoms ejer registreret forkert?
I nogle tilfælde sker der fejl i registreringen, når en ejendom skifter ejer, så der står en forkert ejer registreret i ejerfortegnelsen. Hvis det sker, kan du opleve fx at modtage information fra os om en ejendom, du ikke længere ejer – eller omvendt ikke at modtage noget, du venter på.
Kontakt kommunen
Du skal kontakte den kommune, din ejendom ligger i, hvis du mener, at ejerforhold ikke er registreret korrekt. Det er kun kommunen, der kan opdatere ejerfortegnelsen – det kan Vurderingsstyrelsen desværre ikke hjælpe med.
Ejerskifte: Hvordan fordeles grundskylden?
Vi opdaterer opkrævningen af grundskyld, når der sker et ejerskifte.
Beskatningssystemet henter dagligt ny data om ejerskifte fra Ejerfortegnelsen. Når der sker et ejerskifte, opdaterer vi opkrævningen af grundskyld og sender den herefter både til tidligere og ny ejer.
Opkrævningen af grundskyld fordeles mellem ny og tidligere ejer fra og med overtagelsesdagen:
- Ny ejer: Du får en opkrævning af grundskyld fra og med overtagelsesdagen.
- Tidligere ejer: Hvis du har betalt grundskyld for en periode, hvor du ikke længere ejer ejendommen (dvs. efter overtagelsesdagen), får du beløbet, du har betalt for meget, tilbagebetalt til din Skattekonto.
Der går minimum 3-4 dage fra registreringen i Ejerfortegnelsen, til den nye opkrævning er udsendt.
Hvor finder du din ejendomsskattebillet?
Ejendomsskattebilletten for 2025 sendes med digital post fra midt i februar. Hvor du finder skattebilletten, afhænger af, om ejendommens ejerforhold er registreret med cpr- eller cvr-nr.:
- Cpr-nr. (du ejer ejendommen som privatperson): Log ind i din digitale postkasse med MitID (fx på borger.dk eller mit.dk)
- Cvr-nr. (eller både cvr- og cpr-nr.): Log ind i din digitale postkasse med MitID-Erhverv (fx på virk.dk).
Hvis du ikke ved, hvordan ejerforholdet er registreret, kan du slå ejendommen op på ois.dk og se under ”oftest anvendte informationer”.
Søg efter et brev fra Skatteforvaltningen med titlen ”Ejendomsskattebillet”, hvis du ikke kan finde skattebilletten i din indbakke.
Er du fritaget for digital post, får du ejendomsskattebilletten med fysisk post.
Vær opmærksom på, at det altid er den senest modtagne skattebillet, der er den gyldige.
Kan du ikke finde din skattebillet?
Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os. Du kan ringe til os på 72 22 16 16.
Foreløbige vurderinger
Har du fået en foreløbig 2023-vurdering, som du mener er skæv?
Du kan søge om at få ændret den foreløbige vurdering af din ejendom, hvis vurderingen virker skæv. Når vi modtager din ansøgning, vil vi vurdere, om der er grundlag for at ændre den foreløbige vurdering af din ejendom.
Vær opmærksom på, at den foreløbige 2023-vurdering er den første nye offentlige vurdering, du modtager siden 2012. Grundværdien vil derfor for nogle ejendomme være væsentligt højere end i de tidligere vurderinger.
Sådan gør du
Hvis du ønsker at få ændret den foreløbige vurdering, skal du udfylde en ansøgning.
Læs mere om ændring af den foreløbige vurdering
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os på 72 22 16 16.
Klagemulighed, når din endelige vurdering kommer
Inden du får den endelige vurdering for 2023, får du mulighed for at tjekke de data, som den bygger på. Hvis der er fejl eller mangler, kan du give os besked. Når du har fået vurderingen, får du også mulighed for at klage.
Dine ejendomsskatter for 2024 og 2025 bliver beregnet på ny ud fra grundlaget i den endelige 2023-vurdering. Det betyder, at vi efterregulerer dine ejendomsskatter – både hvis du har betalt for lidt eller for meget.
Er du bekymret pga. den foreløbige vurdering, fordi du vil sælge din erhvervsejendom?
Køb og salg af erhvervsejendomme med en ejendomsværdi for boligdelen
Hvis du vil sælge din erhvervsejendom med en boligdel, og den foreløbige ejendomsværdi af boligdelen er for høj, kan du få ændret den foreløbige ejendomsværdi ud fra, hvad ejendommens boligdel er værdiansat til i salgsmaterialet.
Erhvervsejendomme med en ejendomsværdi for boligdelen kan kun få ændret ejendomsværdien i den foreløbige vurdering, hvis boligens andel af udbudsprisen omregnet til 2023-niveau er 20 % højere eller lavere end den foreløbige ejendomsværdi.
Hvis du har købt en erhvervsejendom med en boligdel, og ejendomsværdien i den foreløbige vurdering for 2023 ikke afspejler boligens andel af handelsprisen, har du også mulighed for at få ændret den foreløbige vurdering.
Køb og salg af erhvervsejendomme, hvor grundværdien virker væsentlig for høj
Hvis du vil sælge eller har købt en erhvervsejendom, der kun får fastsat en foreløbig grundværdi, og den foreløbige grundværdi virker væsentligt for høj, kan du også gøre os opmærksom på det. Så vurderer vi, om grundværdien er væsentlig for høj. Er det tilfældet, vil den blive korrigeret.
Læs mere om de særlige muligheder for at få ændret den foreløbige vurdering
Kan du klage over den foreløbige vurdering af din erhvervsejendom?
Du kan ikke klage over den foreløbige vurdering. Men du kan klage over den endelige vurdering, når den kommer.
Inden du får den endelige vurdering, får du også mulighed for at tjekke de data, som den bygger på. Hvis der er fejl eller mangler, kan du give os besked.
Vi forventer at udsende de endelige 2021-vurderinger fra efteråret 2025. I 2026 forventer vi at udsende de endelige 2023-vurderinger.
I særlige tilfælde kan du ansøge om at få ændret den foreløbige vurdering.
Læs mere om de særlige muligheder for at få ændret den foreløbige vurdering
Er der forskel på den foreløbige og den endelige vurdering af din erhvervsejendom?
Vi bruger som udgangspunkt den samme metode til at beregne både den foreløbige og den endelige vurdering. De bygger også begge på de samme data.
Forskellen mellem den foreløbige vurdering og den endelige vurdering er, at manuel sagsbehandling ikke er en del af den foreløbige vurdering. Det betyder, at der kan være forhold, som – udover alle de forhold, vi automatisk tager højde for – kan trække værdien op eller ned. Sådanne forhold vil en vurderingsmedarbejder se på, før den endelige vurdering udarbejdes. I så fald kan der gives et tillæg eller et nedslag.
Når din endelige vurdering kommer, bliver dine foreløbige ejendomsskatter genberegnet og efterreguleret.
Endelige vurderinger
Hvornår får du den første endelige vurdering af din erhvervsejendom?
De første endelige vurderinger af erhvervsejendomme har vurderingstermin den 1. marts 2021.
Udsendelsen af ejendomsvurderingerne er desværre forsinket. Derfor er vurderingen for 2021 endnu ikke blevet sendt ud til ejerne af erhvervsejendomme.
Fra efteråret 2025 forventer vi at kunne udsende 2021-vurderingerne af erhvervsejendomme.
Hvordan vurderer vi din erhvervsejendom?
Primo 2021 blev der vedtaget en ny vurderingsmetode for erhvervsejendomme, herunder også udlejningsejendomme og ejendomme med andelsboliger.
Med den nye metode beregner vi grundværdien for en erhvervsejendom med udgangspunkt i, hvad grunden ville være værd, hvis der var ejerboliger på grunden. Herefter nedjusterer vi grundværdien for nogle typer erhvervsejendomme, alt efter hvad ejendommen bruges til.
Hvorfor bruger vi en ny metode?
Den nye metode til vurdering af erhvervsejendomme tager afsæt i data for ejerboliger. Det gør den, fordi der for ejerboliger findes et solidt datagrundlag, mens datagrundlaget for erhvervsejendomme er begrænset og usystematisk. Hvis erhvervsejendomme ikke kan anvendes til beboelse, nedjusteres grundværdien.
Den nye metode, der skal sikre gennemskuelige og ensartede vurderinger, er vedtaget af Folketinget.
Kategorisering af ejendomme
Hvilke ejendomme kategoriseres som erhvervsejendomme?
Når vi fastsætter en ejendoms kategori, ser vi på, hvilken slags ejendom det er, og hvordan den bruges.
Ejendommens kategori afgør, hvornår din ejendom skal vurderes og efter hvilken metode. Vi bruger oplysninger fra Bygnings- og Boligregistret (BBR) og andre offentlige registre til at fastsætte ejendommens kategori.
Eksempler på ejendomme, vi kategoriserer som erhvervsejendomme:
- Ejendomme, hvor der er erhvervsmæssig virksomhed – fx ejendomme med små butikker og værksteder og kontor- og forretningsejendomme
- Industrianlæg
- Lagerbygninger
- Arealer, der bruges til logistiske formål
- Grunde med pladskrævende erhverv, fx campingpladser og forlystelsesparker
- Grunde, hvor der kun er bygget tekniske anlæg, fx solcelleanlæg og vindmølleparker
- Grunde med råstofindvinding.
Vi kategoriserer også disse ejendomme som erhvervsejendomme:
- Beboelsesejendomme med 3 eller flere boligenheder fx lejelejligheder, andelsboliger eller ejendomme med 3 eller flere parcelhuse, rækkehuse og sommerhuse på samme ejendom.
- Grunde i kolonihaveområder
- Ejendomme med fx foreningslokaler, sportslokaler og fyranlæg
- Rekreative arealer og naturarealer. (Afhængigt af beliggenhed og plangrundlag kan et naturareal også kategoriseres som landbrugs-/skovejendom).
Har din ejendom med både erhverv og bolig skiftet kategori til erhvervsejendom?
I det tidligere vurderingssystem var ejendomme med både bolig og erhverv kategoriseret som blandet ejendom.
Med det nye vurderingssystem bruger vi ikke længere denne kategori, men ser i stedet på ejendommens samlede karakter og kategoriserer herefter ejendommen som enten erhverv eller bolig.
Når din ejendom er blevet kategoriseret som erhvervsejendom, skyldes det, at vi har vurderet, at erhvervsanvendelsen fylder mest i din ejendoms samlede karakter.
Beskatning af din erhvervsejendom med erhverv og bolig
Du betaler
- ejendomsværdiskat af boligdelen af din ejendom. Ejendomsværdiskatten kan du se i din forskudsopgørelse.
- grundskyld af den samlede grund (både erhverv og bolig). Du får en opkrævning (ejendomsskattebillet) med digital post.