Vi har ekstra travlt på telefonerne – tak for jeres tålmodighed

Der er lige nu ventetid på telefonerne. Det beklager vi. Vi vil meget gerne hjælpe dig og håber, du vil prøve igen senere.

Er der fejl i de BBR-oplysninger, vi viser om din ejendom?

Læs, hvad du kan gøre, hvis du har fået en deklaration, hvor du ikke er enig i BBR-oplysningerne.

Du skal selv rette BBR-oplysninger via bbr.dk

Før vi vurderer din ejendom, får du en deklaration med de oplysninger, som vi har tænkt os at bruge til din vurdering. Vurderingen pr. 1. januar 2020 bygger på de oplysninger, der var registreret i BBR den 31. december 2019. Hvis du har opdaget fejl eller mangler i de BBR-oplysninger, vi viser, kan det skyldes:

  • Enten at BBR er opdateret, efter vi har trukket data. Så skal du give os besked i en indsigelse.
  • Eller at BBR ikke er opdateret, og så skal du selv rette oplysningerne på bbr.dk/ret.

Husk, at du også skal dokumentere, at ændringerne var gældende på vurderingsterminen.

Giv os besked om opdaterede BBR-oplysninger, når de er endeligt registreret

Hvis du retter oplysninger i BBR, skal kommunen først behandle og godkende dine nye oplysninger, før de bliver endeligt registreret i BBR. Vi får ikke automatisk besked fra BBR, så du skal også sende en indsigelse her på Vurderingsportalen. Fristen for at sende en indsigelse er 4 uger, fra du fik din deklaration.

Læs om deklarationsperioden og fristen for indsigelse

Vær opmærksom på, at kommunen som udgangspunkt har en sagsbehandlingsfrist på 10 hverdage, og at du stadig skal nå at give os besked om ændringerne ved at sende en indsigelse inden for fristen på 4 uger. Hvis du fx ikke har søgt og fået byggetilladelse på forhånd, eller hvis en ombygning fx ikke er lovliggjort, kan sagsbehandlingen tage væsentlig længere tid for kommunen.

Sådan giver du os besked i en indsigelse

For at sende en indsigelse skal du være logget ind her på Vurderingsportalen. Klik på linket ”Er du uenig? Send indsigelse” i din deklaration.

Husk, at du også skal dokumentere, at ændringerne var gældende på vurderingsterminen.

 

Har du allerede fået din vurdering?

Hvis du ikke når at få ændringerne registreret i BBR og give os besked i deklarationsperioden, vil vurderingen bygge på de oplysninger, vi viste dig i deklarationen. Næste gang vi vurderer din ejendom, får du igen mulighed for at rette data. Sørg i mellemtiden for at få opdateret din BBR-oplysninger.

Hvis du vil have BBR-ændringerne med i denne vurdering

Så har du mulighed for enten at klage eller bede om genoptagelse. Men du skal være opmærksom på, at langt de fleste BBR-ændringer kun vil have en mindre betydning for værdien. Og at du kun har mulighed for at få ændret din vurdering på baggrund af klage eller genoptagelse, hvis ændringerne påvirker værdien med mindst 20 %.

Læs om dine muligheder for at klage

Læs om dine muligheder for genoptagelse